چهارمین دوره جشنواره علمی-پژوهشی پژوهشسراهای دانشآموزی
هشتمین دوره مسابقات فناوری های حوزه فضایی،حمل و نقل پیشرفته، سال تحصیلی 1402-1401
مقدمه ای بر فناوری های حوزه فضایی،حمل و نقل پیشرفته
حدود 71 درصد کره زمین را آب و 29 درصد آن را خشکی تشکیل می دهد. با توجه به نقش دریا در زندگی بشر و صنایع مرتبط با آن، همچنین شناخت بهتر و توجه بیشتر به این نعمت الهی، برنامه ریزی و آشنا ساختن دانش آموزان با دریا می تواند زمینه ساز تامین نیروی انسانی کارآمد برای آینده این صنعت مهم باشد.
اهداف کلی چهارمین جشنواره علمی پژوهشی در حوزه فناوری های حوزه فضایی،حمل و نقل پیشرفته
- ایجاد فرصت برابر برای آشنایی دانش آموزان و خانواده ها با فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته
- هدایت تحصیلی دانش آموزان مستعد و ایجاد علاقه مندی به سمت رشته های تحصیلی مرتبط با این حوزه
- حمایت از ایده های خلاقانه دانش آموزان و هدایت آن ها به سمت کارآفرینی
گرایش های چهارمین دوره جشنواره علمی پژوهشی در حوزه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته
ارائه محتوا (عکس،کتابچه مصور،فیلم و انیمیشن، طراحی پوستر)
ویژه دانش آموزان دوره های دوّم ابتدائی، اوّل و دوّم متوسطه (به صورت انفرادی یا تیم 2 نفره)
حمل و نقل هوایی و دریایی، مشاغل، محیط زیست، صنعت توریسم و گردشگری، نقش استراتژیک کشورمان ایران در این زمینه ها و ...، از جمله موضوعات مرتبط با فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته است. هدف از این گرایش، سنجش توانایی دانش آموزان در درک موضوعات و ارائه آنها در قالب کتابچه مصور، عکس، فیلم، انیمیشن و پوستر می باشد.
ساخت ماکت
ویژه دانش آموزان دوره های اوّل و دوّم متوسطه (به صورت انفرادی یا تیم 2 نفره)
جهت آشنایی جامعه؛ خصوصا نسل نوجوان و جوان با اهمیت دریا و هوافضا، نیاز به پرورش نیروهای متخصص در این زمینه وجود دارد. یکی از راه های بروز خلاقیت دانش آموزان ساخت ماکت است که زمینه هدایت استعداد آنها را در این حوزه فراهم می آورد تا به سمت رشته های تحصیلی مرتبط جذب شوند.
ساخت و پرتاب سازه هوافضایی (گلایدر)
ویژه دانش آموزان دوره اوّل و دوّم متوسطه (به صورت انفرادی یا تیم 2 نفره)
با توجه به گسترش کاربرد علوم هوافضا در زندگی روزمره و علاقه دانش آموزان به علوم پرواز، قطب کشوری فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته با هدف آشنایی بیشتر دانش آموزان با علم هوافضا، کاربردی سازی این علم در کشور و آشنایی با ایده یابی، اقدام به برگزاری این مسابقه می نماید. برای ارزیابی آموزشی و یادگیری مفاهیم و نیز بکارگیری اصول پرواز، شرکت کنندگان می توانند در کارگاه های آنلاین مسابقات نیز شرکت نمایند.
ایده کسب وکار
ویژه دانش آموزان دوره های اوّل و دوّم متوسطه (به صورت انفرادی یا تیم 2 نفره)
اجرای این گرایش بستری را فراهم می کند تا اندیشه های نو، افکار تازه و ابداعات دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد و با معرفی ضرورت های علمی روز کشور، زمینه ساز ترویج علم برای دانش آموزان پژوهشگر در این حوزه گردد. از طرف دیگر، آموزش و پرورش خلاقیت و قوه تخیل، کشف استعدادهای دانش آموزی و هدایت آنها، حمایت از ایده های نو و کاربردی نیز محقق گردند.
طرح پژوهشی دریایی
ویژه دانش آموزان دوره های اوّل و دوّم متوسطه (به صورت انفرادی یا تیم 2 نفره)
توسعه علمی کشور در گرو توسعه فرهنگ پژوهشی دانش آموزان است و در این راستا، برگزاری مسابقات برای بررسی چالش هایی با موضوع دریا، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و فرصت مناسبی را برای بروز خلاقیت و نوآوری دانش آموزان فراهم خواهد نمود.
ساخت شناور دریایی (اطفای حریق)
ویژه دانش آموزان دوره های اوّل و دوّم متوسطه (به صورت انفرادی یا تیم 2 نفره)
هدف از این گرایش، طراحی یک شناور با ابعاد مشخص است که بتواند یک آتش را در زمان حداکثر 3 دقیقه مهار کند. در این مسابقه جذاب، دقت عمل، کنترل ، مهندسی و طراحی مناسب و خلاقیت شرکت کنندگان محک زده خواهد شد.


