چهارمین دوره جشنواره علمی-پژوهشی پژوهشسراهای دانشآموزی
سومین دوره مسابقات انرژی های نوین، سال تحصیلی 1402-1401
مقدمهای بر انرژی های نوین
توانایی هر کشور یا جامعه در تولید انرژی و نحوه مصرف آن، یکی از ویژگی های مهم در سنجش میزان پیشرفت آن کشور به شمار می آید. از این رو، دسترسی به منابع انرژی ارزان و پاک از اهداف راهبردی کشورهاست. همچنین استفاده از ایده های خلاقانه مبتنی بر نوآوری تاثیر به سزایی در پیشرفت علوم و صنایع کاربردی در راستای تولید محصولات فناورانه خواهد داشت. قطب کشوری انرژی های نوین، در راستای ترویج و توسعه فعالیت های مبتکرانه و خلاقانه مبتنی بر پژوهش، فرهنگ بهینه سازی میزان مصرف انرژی، بهره مندی از انرژی های نوین و ایجاد شناخت بیشتر در سطح دانش آموزی، اقدام به برگزاری سومین دوره مسابقات کشوری انرژی های نوین می نماید.
اهداف کلی چهارمین جشنواره علمی پژوهشی در حوزه انرژیهای نوین
- توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش، تلفیق دانش علمی و مهارت های کاربردی و ارتقای خلاقیت و نوآوری
- ارتقای سواد اقتصادی دانش آموزان نسبت به کاربرد و اهمیت استفاده از انرژی های نوین در زندگی
- استعدادیابی وکشف توانمندی های دانش آموزان درحوزه انرژی های نوین
- فراهم نمودن بستری برای ارایه دست آوردهای خلاقانه دانش آموزان در این زمینه
گرایش های چهارمین جشنواره علمی پژوهشی در حوزه انرژیهای نوین
باشگاه دانش آموزی انرژی
ویژه دانش آموزان دوره اوّل متوسطه (الزاماً تیم 3 نفره)
با توجه به اینکه تشکیل گروه های دانش آموزی در حوزه های علمی و پژوهشی از اهداف پژوهش سراهای دانش آموزی می باشد، فعال سازی انجمن های علمی پژوهشی با نام انجمن دانش آموزی انرژی در هر مدرسه و فعالیت های هدفمند دانش آموزان در حوزه انرژی های نوین، از یک سو موجب رشد و شکوفایی علمی و خلاقیت این عزیزان است و از سوی دیگر، همت و تلاش و نوآوری دانش آموزان علاقه مند در اداره انجمن با توجه به فعالیت های متنوع علمی و آموزشی، موجب ظهور و بروز استعدادها و توانمندی های مهارتی آنان خواهد شد.
ایده و پژوهش
ویژه دانش آموزان دوره اوّل و دوّم متوسطه (به صورت انفرادی یا تیم 2 نفره)
توجه به ایده پردازی و فعالیت های علمی و پژوهشی، از رسالت های پژوهش سراهای دانش آموزی در سطح کشور می باشد. به همین دلیل و با هدف ایجاد و تقویت روحیه تفکرگرا، خلاق و پژوهشگر در دانش آموزان و تبیین ارزش بالای این فعالیت ها، این گرایش از مسابقه برگزار می گردد.
تولید محتوا
ویژه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و دوره های اوّل و دوّم متوسطه (به صورت انفرادی یا تیم 2 نفره)
تولید محتوای آموزشی خصوصا تولیدات مصوّر، یکی از مهم ترین گام ها در معرفی و ترویج علوم و فناوری های جدید می باشد. در این حوزه تلاش می شود تا دانش آموزان با کمک مربیان خود، با این مقوله آشنا شده و با استفاده از هنر و سلایق خود و در حد بضاعت و شرایط سنی بتوانند در خلق یک محتوای علمی-آموزشی و یا علمی ترویجی به صورت پویانمایی و یا کلیپ ایفای نقش کنند.
سازه های سبز با نگرش کارآفرینی
ویژه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و دوره های اوّل و دوّم متوسطه (به صورت انفرادی یا تیم 2 نفره)
در ارتباط با آموزش های کارگاهی و مهارت های عملی دانش آموزان و تجارب ارزنده و ملموس آن ها و در راستای استفاده از منابع انرژی پاک و رفع نیازهای جامعه و ایجاد رفاه نسبی در زمینه های صنعت، خدمات، پزشکی، آموزشی و ... در کنار مصرف بهینه انرژی، گرایش سازه سبز تعریف و موجب تثبیت مهارت های کسب شده و یادگیری عمیق مطالب و ایده های تئوری خواهد بود. هدف از برگزاری این گرایش، در دوره اول متوسطه ارزش گذاری و اهتمام نوجوانان به فعالیت های عملی خلاقانه و در دوره دوم متوسطه، ارائه ایده های نو و تبدیل آنها به پروژه های کاربردی با منابع انرژی پاک و توجه به گسترش تولید محصولات کارآفرینانه و دانش بنیان می باشد.
خودروهای خورشیدی
ویژه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی (به صورت انفرادی) و دوره دوم متوسطه (به صورت تیم 2 تا 5 نفره)
لزوم آشنایی با انرژی های نوین و درک اهمیت آن و توانایی خلق محصول در این حوزه با توجه به سن مخاطب، امری بسیار مهم است. بدین منظور قطب کشوری انرژی های نوین، مسابقه ساخت خودروهای خورشیدی را برای دانش آموزان در نظر گرفته است تا با تشویق آنها به ساخت دست ساخته های جذاب، استعداد و خلاقیت های آنها را شکوفا کند.


